Markløft, grep

Diskusjonsforum for trening generelt
User avatar
nordboer
Registrert Medlem
Posts: 178
Joined: Wed Mar 22, 2017 1:34 am

Markløft, grep

Post by nordboer » Thu Oct 12, 2017 7:43 am

Markløft er alle øvelsers mor. Den bør man gjøre som BB, styrkeløfter, idrettsutøver etc. Noen klager over at grepet svikter. Jeg trener den med omvendt grep, over/undertak (mixed, alternate grip), selvsagt uten hansker/reimer, og har aldri opplevd at grepet begrenser meg opp til maks`en på rett over 200kg. Noen ganger har jeg spekulert på om å alltid bruke samme grep kan gi noen skjevhet belastningsmessig i ryggen, feks. Hvordan gjør dere det?
Image

User avatar
SvakTispe
Registrert Medlem
Posts: 292
Joined: Tue Apr 25, 2017 5:12 pm

Re: Markløft, grep

Post by SvakTispe » Thu Oct 26, 2017 1:54 pm

Bytt på hvilken arm som er over/under. Trenger ikke være helt 50/50 konsekvent, men prøv å ha det i bakhodet hvertfall.
Skrev jeg noe vettugt og informativt som var til hjelp? Gi en tommel opp vel ;)
Selvstyrt TRT pasient med over gjennomsnittet interesse for hormoner og deres funksjoner.

User avatar
nordboer
Registrert Medlem
Posts: 178
Joined: Wed Mar 22, 2017 1:34 am

Re: Markløft, grep

Post by nordboer » Thu Oct 26, 2017 4:05 pm

Hehe, hatt samme over/under- grep siste 15år. Aktiv mosjonist, nå ca 2.5xkroppsvekt som 1RM, ganske kontrollert og bra form. Aldri trøblete biceps eller ŕygg.

Går å bytte, men føles merkelig.

Roidmo
Etablert Medlem
Etablert Medlem
Posts: 80
Joined: Fri Apr 07, 2017 10:30 pm

Re: Markløft, grep

Post by Roidmo » Wed Nov 08, 2017 6:16 pm

Jeg mener du aldri bør gjør Alternate/mixed grip. For det første så blir det usymmetrisk i ryggen når du holder omvendt grep, musklene blir "utilized" ulikt.
Jeg trente mixed grip når jeg var nybegynner på trening, og jeg kødder ikke når jeg forteller deg at den ene Latsen min var nesten flat å den andre var fyldig. Ble helt sjeiv. Uans det var en teit feil fra min side.
Det blir også unaturlig å løfte mix grip. Jeg mener det ikke er noe å tenke på eller diskutere en gang. Double overhand all the way, å når grepet svikter så bytter du over til HOOK grip. Vis du ikke vil gjør hook grip så kjør me reimer, (tren grep ved siden av vis du er redd for å miste grep styrke)

Bare søk opp "bicep tear" på youtube så gjør du aldri mixed grip igjen hehe

User avatar
noobie
Registrert Medlem
Posts: 166
Joined: Thu Mar 09, 2017 7:33 pm

Re: Markløft, grep

Post by noobie » Wed Nov 08, 2017 7:42 pm

Roidmo wrote:
Wed Nov 08, 2017 6:16 pm
Jeg mener du aldri bør gjør Alternate/mixed grip. For det første så blir det usymmetrisk i ryggen når du holder omvendt grep, musklene blir "utilized" ulikt.
Jeg trente mixed grip når jeg var nybegynner på trening, og jeg kødder ikke når jeg forteller deg at den ene Latsen min var nesten flat å den andre var fyldig. Ble helt sjeiv. Uans det var en teit feil fra min side.
Det blir også unaturlig å løfte mix grip. Jeg mener det ikke er noe å tenke på eller diskutere en gang. Double overhand all the way, å når grepet svikter så bytter du over til HOOK grip. Vis du ikke vil gjør hook grip så kjør me reimer, (tren grep ved siden av vis du er redd for å miste grep styrke)

Bare søk opp "bicep tear" på youtube så gjør du aldri mixed grip igjen hehe
Nå gjør jo i utgangspunktet markløft pent lite for lats uansett da, så om du skulle fått skjeive lats av under/over grep gjør du vel pent lite for å trene lats fra før. Kan skjønne det om du vil lage et argument for traps eller rhomboids, men jeg har helt ærlig aldri sett noen bli skjeive av å trene på den måten uansett. Kroppen har faktisk en mekanisme for å forsøke å jevne ut musklene selv om den ene får noe mer stimulans og. Når Dorian Yates revna den ene bicepsen sin, trente han kun den andre helt fram til Mr. O, og den som revnet holdt seg fint den, tro det eller ei!
"Order 66 Rich pinnah, order 66"

Roidmo
Etablert Medlem
Etablert Medlem
Posts: 80
Joined: Fri Apr 07, 2017 10:30 pm

Re: Markløft, grep

Post by Roidmo » Sat Nov 11, 2017 1:42 pm

er ikke helt enig i at Mark gjør veldig lite for lats. Men uansett så er jeg enig i det du sier me Dorian yates at det har en systematisk effekt.

Men en bør ikke kjøre mixed grip når det finnes bedre alternativ som Hook grip og reimer.

Crucifixer
Moderator
Moderator
Posts: 169
Joined: Fri Mar 03, 2017 8:50 am

Re: Markløft, grep

Post by Crucifixer » Sat Nov 11, 2017 4:45 pm

Jeg har sett flere nevne på at det legger ekstra press på biceps, men alle studier jeg har funnet så viser det ikke noe forskjell på muskelaktivering, hverken biceps eller andre plasser, uansett grep.

Har ikke lett så nøye riktignok, men de få jeg har sett så er det ikke noe som tilsier at det stemmer.
Mail : Crucifixer@protonmail.com.
Nei, jeg selger ikke og kan heller ikke skaffe deg varer!
Spørsmål om oppgradering til selger tas direkte med admin.

Roidmo
Etablert Medlem
Etablert Medlem
Posts: 80
Joined: Fri Apr 07, 2017 10:30 pm

Re: Markløft, grep

Post by Roidmo » Mon Nov 20, 2017 10:27 am

Kan du linke disse studiene?

Crucifixer
Moderator
Moderator
Posts: 169
Joined: Fri Mar 03, 2017 8:50 am

Re: Markløft, grep

Post by Crucifixer » Mon Nov 20, 2017 8:32 pm

Kan se til uka om jeg finner de igjen. har ei uke med bare doble vakter foran meg så orker ikke denne uka :)
Mail : Crucifixer@protonmail.com.
Nei, jeg selger ikke og kan heller ikke skaffe deg varer!
Spørsmål om oppgradering til selger tas direkte med admin.

User avatar
noobie
Registrert Medlem
Posts: 166
Joined: Thu Mar 09, 2017 7:33 pm

Re: Markløft, grep

Post by noobie » Tue Nov 21, 2017 12:05 am

under/over legger mer spenning på bicepsen OM man gjør det FEIL. Mange som blir overivrige og trekker med bicepsen som er supinated i over/under, det har blitt veien til mangen bicep tears som er å finne på youtube. Riktig utført mark uavhengig av teknikk skal ha så og si null bicep aktivasjon.
Skulle forresten også likt å se en god biomekanisk forklaring på hvordan markløft treffer lats på en spesielt god måte. Alt lats gjør i marken er å stabilisere, og om du spør top 10 lineupen i Olympia mens open tror jeg du ville blitt overrasket over hvor få som marker i det heletatt. De fleste av dem gjør heller en strak variant med lette vekter for hamstringen sin skyld.
"Order 66 Rich pinnah, order 66"

Post Reply