Bitcoins - Hvordan gjør jeg det ? (GUIDE)

Informasjon,gudider og tips angående sikkerhet generelt
Post Reply
Haien
Etablert Medlem
Etablert Medlem

Bitcoins - Hvordan gjør jeg det ? (GUIDE)

Post by Haien » Wed Mar 08, 2017 8:50 pm

Bitcoins er en digital valuta som kanskje mange har hørt om. Den største feiloppfatningen som går igjen hos dem fleste er at dem tror at bitcoins er 100 % anonymt. Men for at en skal kunne oppnå denne anonymiteten slik at bitcoinsa du bruker ikke kan spores via noen betaling , som når du kjøper bitcoins og betaler fra din egen bankkonto. Så vil det være essensielt å bruke en såkalt mixertjeneste.

En mixertjeneste fungerer slik at du kan opprette en online wallet gratis hvor du kan bruke en såkalt funksjon som heter "Shared Coins" . Dette gjør at du sender mange mange små overføringer istedenfor en overføring noe som øker anonymiteten betraktelig. Og det blir mye vanskeligere for noen å tracke dine bitcoins overføringer.

En wallet fungerer som en pengebok hvor du oppevarer bitcoinsa dine i. I walleten kan du generere bitcoin adresser og lable hver adresse med noe slik at du vet hvem det var du ga denne adressa til for å overføre til den.

Her er ett eksempel på hvordan du kan gjøre dette :

Først må du gå på http://www.bitcoin.org og laste ned og installere en bitcoin client på pcen din , samt installere bitcoin nettverket (dette vil ta en stund da det krever en båndbredde på rundt 20 GB). Personlig liker jeg Armory. Her tilbys også ett godt sikkerhetsmiljø og krypteringsalternativer. Når du har installert bitcoin clienten kan du opprette en wallet og du kan begynne å generere adresser som du kan motta bitcoins på . Alltids ta backup av walleten din! Gjerne på en ekstern minnepen og på papir! Hvis du velger Armory sørg for at du klarer å komme deg online med den før du begynner sende bitcoins til walleten , da mange rapporterer at dem aldri kommer seg online med Armory.

-VIKTIG! Alltid bruk sterke passord og aldri la sensitiv informasjon ligge fremme på skrivebordet ditt som inneholder passord o.l

Når du har klart å få en fungerende wallet på pcen online er neste steget å lage deg en engangs wallet hos en mixertjeneste på en nettside.

Det finnes flere mixertjenester , noen krever invite og andre kan en finne på tor nettverket.

I dette eksemplet skal vi bruke mixertjenesten til http://www.blockchain.info eller https://blockchainbdgpzk.onion/ som er deres adresse på tor nettverket.

Først lager du deg en random en gangs mail som ikke kan assosieres til deg , f.eks kan du gå på http://www.countermail.com og lag en random mail som f.eks snurresprett99@countermail.com

Så går du på blockchain sin side og oppretter en wallet gratis med engangsmailen din. Mens du oppretter en wallet hos blockchain vil du få en enkel guide på enkelte sikkerhetstiltak du burde ta for å sikre walleten din fra hacking o.l , bruk disse og bruk ett sterkt passord! Denne walleten skal du bruke for å motta bitcoinsa som du kjøper før du sender dem til din desktop wallet på pcen ved å bruke Shared Coins funksjonen til blockchain.

Nå når du har en wallet klar på pcen din og en wallet klar på blockchain er neste steget å kjøpe deg bitcoins. Bitcoins kan du kjøpe ved å finne en lokal selger på f.eks http://www.localbitcoins.com , bitmynt.no eller så kan du bruke vekslingstjenesten https://WU2liberty.com. Vær obs på folk som svindler og kun bruk selgere som har ett god renome!

Summa summario så kjøper du bitcoins og bruker en bitcoin adresse i engangswalleten din på blockchain til å motta dem på. Deretter bruker du funksjonen Shared Coins og sender dem til din desktop wallet.

Da har du bitcoins som er klare til bruk. Alternativt når du skal bruke bitcoins fra desktop walleten din er å gjenta prossesen med en engangswallet hos en mixertjenste med å lage en ny random mail og opprett en ny wallet slik at du først sender coinsa fra desktop walleten din til den nye engangs walleten og bruker Shared coins en gang til og sender bitcoins til den du skal sende til.

Alternativt kan du bruke 2 mixertjenester i disse prossesene hvis du er litt paranoid.

Overføringer i praksis :

Arne kontakter meg og sier han vil vil overføre bitcoins til meg. Da generer jeg en bitcoin adresse i walleten , denne kan se slik ut 1GNwJ9jrexJh9AEoi1DHnW1UdAjH52bMTY (bare ett eksempel) og labler den adressen med noe slik at jeg vet at dette er adressen Arne kommer til å overføre til. Helst ikke merk adresser med navn o.l da det kan utgjøre en sikkerhetsrisiko.

Så gir jeg Arne bitcoin adressen som jeg har laget kun for overføringen hans. Det er veldig viktig at du utgir nøyaktig den samme adressen slik som den er hos deg! Her må en ikke slurve.

Arne sier at han overført , jeg sjekker walleten og ser at det er kommet inn bitcoins som avtalt på bitcoin adressen jeg merket til Arne's overføring.

Til slutt så anbefaler jeg alltids å bruke en VPN slik at du ikke bruker din IP adresse som din internettleverandør har tilegnet deg.

Det er sikkert noe jeg har glemt , og denne guiden er hovedsakelig ment for nybegynnere.
haien@protonmail.com

- Meldinger gjennom PM blir ubesvart.
- Oppgi forum brukernavn når du sender mail.

Cartman
Etablert Medlem
Etablert Medlem

Re: Bitcoins - Hvordan gjør jeg det ? (GUIDE)

Post by Cartman » Sun Mar 26, 2017 9:11 am

Det som er dumt med Armory er at det tar uker å laste ned hele blockchain... Det tar mye plass på dataen også. Og hvis dataen kræsjer mens Armory jobber, så guess what, da blir det data corruption og du må laste ned hele fuckings blockchain på nytt igjen før det funker. Mye lettere da å bare registrere seg på www.blockchain.info for en nettbasert løsning.

fresh1
Registrert Medlem

Re: Bitcoins - Hvordan gjør jeg det ? (GUIDE)

Post by fresh1 » Sat Nov 04, 2017 1:32 am

For enkelhet med bitcoin kan man også bare la de stå i "banken" eller på en exchange.
på f.eks. www.coinbase.com kan man kjøpe btc,ltc og eth med visa, derfra kan man sende de hvor man vil .Det er innskuddsgrenser men denne kan heves ved å sende inn diverse leg.
Enkelt og greit for å gjøre en handel. Tror laveste innskuddsgrense er 500 eur. pr. uke.
www.coinsbank.com kan man få utstedt visa slik at man kan bruke pengene som man vil i butikk,minibank etc.om man skulle ønske det.

Om man har MYE bitcoins ville jeg anbefalt en offline wallet evt. papercopy.

Post Reply