Snapchat Sikkerhet

Off topic forum med minimal moderering.
Post Reply
Roidmo
Etablert Medlem
Etablert Medlem

Snapchat Sikkerhet

Post by Roidmo » Wed Aug 14, 2019 10:14 pm

Hei, er det noen her som har peiling på om det går an å gjør snapchat sikkert? Det står på siden til snap at alle snaps slettes automatisk. Uåpnede snaps etter 30 dager.
Men det har seg sån at jeg kjenner flere som er dumme å gjør ting dem ikke skal over snap, kjøper test osv via snapchat.
Er det noen måte at vis politie får taki telefonenne at dem ikke klarer hente ut det som er skrevet / bilder?

Noen som vet ossen det funker. Han her sitter ganske langt i drittet akkurat nå pga dette.

Takk

Roidmo
Etablert Medlem
Etablert Medlem

Re: Snapchat Sikkerhet

Post by Roidmo » Fri Aug 16, 2019 3:44 pm

Jeg vet politiet kan hente ut info om snappen din vis det er grunn til det. Men vanskelig å finne ut hvor lenge snap lagrer meldinger,info om deg osv.

bambam13
Registrert Medlem

Post by bambam13 » Fri Aug 16, 2019 4:51 pm

jeg hadd en sak gående hvor jeg skulle hatt informasjon fra snapchat. etter gjentatte henvendelser fikk jeg dette svaret:

"Thanks for reaching out.

Snapchat lets you capture what it’s like to live in the moment. On our end, that means most messages—like Snaps and Chats—sent in Snapchat will be automatically deleted by default from our servers after we detect they’ve been opened by all recipients or have expired. Other content, like Story posts, are stored for longer."

Du kan også be om å få oversendt all dataen din som blir klargjort og sendt deg ganske kjapt. Der står bare klokkeslett, hva du har mottatt (bilde, film, tekst osv) ikke innhold således, og i noen tilfeller hvor du var når du sendte/mottok.

Derimot kan politiet sine IT folk grave frem det meste som er gjort på telefonen selv om det er slettet. bilder, meldinger osv.

Håper dette var oppklarende.

Roidmo
Etablert Medlem
Etablert Medlem

Post by Roidmo » Mon Aug 19, 2019 5:51 pm

Saken her er den at hva kan han gjør for at politiet's IT folk ikke skal få tak i meldingene som er blitt sendt på snap? La oss si noen har jort den dum deal på snap. Hvordan sikre seg selv etter å dritet seg ut?

Har lest at snapchat lagrer opplysninger som navn,tlf nr,bruker navn, mail osv opp till 180 dager OFFLINE (Snapchat 2012)

Skulle ønske noen visste hvor lenge det gikk før det ikke gikk å engang for IT folk åhente ut snaps.

bambam13
Registrert Medlem

Post by bambam13 » Mon Aug 19, 2019 6:26 pm

Roidmo wrote:
Mon Aug 19, 2019 5:51 pm
Saken her er den at hva kan han gjør for at politiet's IT folk ikke skal få tak i meldingene som er blitt sendt på snap? La oss si noen har jort den dum deal på snap. Hvordan sikre seg selv etter å dritet seg ut?

Har lest at snapchat lagrer opplysninger som navn,tlf nr,bruker navn, mail osv opp till 180 dager OFFLINE (Snapchat 2012)

Skulle ønske noen visste hvor lenge det gikk før det ikke gikk å engang for IT folk åhente ut snaps.
Det som er greia er at de må ha kjennelse eller typ ransakningsordre for å få hentet det ut fra Snapchat. Jeg tror det er lite å hente ut der egetlig REF GDPR som trådte i kraft 2018. Derimot om de har skjellig grunn kan de tappe telefonen og er det en alvorlig nok sak kan de også gjennskape informajon som er slettet. Alt man gjør, skriver, bilder osv lagres i et slags backup minne (det samme gjelder PC). Vet flere som har røket på dette da de trodde det holdt å slette innehold. Det er mulig det blir borte om man reformaterer pc/mobil, men det tør jeg ikke si med sikkeret da dette er utenfor mitt område av ekspertise.

Det jeg er redd for å si er at om dette er en alvorlig sak og politiet velger å bruke resurser på det kan de nok finne frem det meste som er gjort på den enheten. Det er mulig jeg tar feil, og kanskje noen som kan det tekniske bedre kan utdype.

Roidmo
Etablert Medlem
Etablert Medlem

Post by Roidmo » Mon Aug 19, 2019 8:46 pm

Takk for svar. Jeg burde vært mer spesifikk. Å permanent slette filer på pc/mobil er ikke en problem. Det er bare å bruke software som overwriter "100 ganger"

Det jeg mener er, la oss si noen gjør en deal via snapchat eller SMS, og begge brenner mobil tlf sine etterpå til det bare er aske igjen. Hvor lenge må det gå før politiet ikke kan hente ut hva som sto på SMS / SNAP fra teleoperatør og snapchat? Det er det som er problemet her.

Vis ikke er det bare å få tak i ny tlf / pc

bambam13
Registrert Medlem

Post by bambam13 » Tue Aug 20, 2019 9:41 am

teleoperatør lagrer sms osv i 3 mnd. De lagrer ikke hva som gjøre på ulike apper, kun mengde data benyttet.

Når det kommer til snapchat opplyser de i sitt svar til meg at informajon som bilder, chat mm slettes automatisk fra deres server med en gang de oppdager at noe er åpnet. vil anta det da skjer ganske umiddelbart. Det eneste som lagres i 30 dager er hvem du har fått snap av, når, sted, venner, rangering, annonser du har sett på osv. ikke selve innholdet av snap.

Admin
Site Admin
Site Admin

Post by Admin » Sun Sep 08, 2019 6:25 pm

Bruk Signal , Wickr , Wire eller Conversations

roidbug
Registrert Medlem

Post by roidbug » Wed Oct 09, 2019 5:25 pm

Romavlytting og tapping av telefoner er kun lov i saker med strafferammer på over ti år, hvis jeg husker korrekt. Det vil si at det er mange verktøy politiet ikke kan bruke for å fakke småfisk. Det er kun i store saker som blir klassifisert som organisert kriminalitet at de bruker større ressurser og får utvidete fullmakter. For oss småfisk så er de kun aktuelt med bøtelegging. Det vil i utgangspunktet si at selv husrassia er forbudt ettersom det må eksistere en skjellig grunn til mistanke om at de skal avdekke forholde som vil gi frihetsberøvelse. En bot tilfredsstiller ikke dette kravet og det er det man får ved å være bruker av AAS. Hvis du produserer eller selger store kvanta AAS så stiller jo saken seg annerledes selvsagt.

MIW
Registrert Medlem

Post by MIW » Sun Oct 13, 2019 6:04 pm

Overvåking av telefon blir brukt mye, til kartlegging.
Skal det brukes som bevis i en sak er det strengere og må godkjennes på forhånd.

Ransakelsesordre blir gitt over lav terskel.

Over til sikkerhet på telefon (IPhone), find my iPhone med sterkeste kryptering. Da kan telefon slettes/fabrikkgjennopprettes fra PC/annen tlf.
Man har også mulighet for etter X antall feil passord så sletter telefon automatisk seg selv.

Post Reply